Literatura Japońska: podsumowanie wyzwania i losowanie nagrody

Przede wszystkim, dziękuję Wam ogromnie za udział w wyzwaniu czytelniczym; za to, że zechcieliście poznać literaturę japońską, czytając trzy obowiązkowe książki przewidziane na rok trwania wyzwania. Część z Was przeczytała dużo więcej niż te trzy książki (po jednej z danego przedziału), a zatem czytaliście dalej, mimo wywiązania się z ram wyzwania i mimo ukończenia już wyzwania z Waszej strony – to cieszy mnie wyjątkowo mocno. Chciałabym Was też przeprosić, iż podsumowanie publikuję dopiero teraz: złożyło się na to wiele okoliczności i powodów, ani to jednak czas, ani miejsce, by o nich wspominać. Zapraszam natomiast do dalszej części notki i zachęcam do przyjrzenia się Waszym wynikom.

***

Ogólne wyniki prezentują się tak:

  • uczestników zgłoszonych do wyzwania: 36
  • uczestników, którzy rozpoczęli wyzwanie: 20
  • uczestników, którzy ukończyli wyzwanie: 11
  • liczba zamieszczonych recenzji: 115 (116 przeczytanych książek)

Wasze ostateczne wyniki w czytaniu (kolejność alfabetyczna; pogrubiona czcionka – osoby, które ukończyły wyzwanie; brak podlinkowania do osoby oznacza, iż osoba ta zniknęła z Sieci, a co za tym idzie, zniknęły również jej wrażenia z lektury):

  1. Alicja (0+0+2)
  2. Alina (1+1+4)
  3. Anna (1+2+5)
  4. Biała_Sowa (3+10+3)
  5. Bsmietanka (0+0+2)
  6. Buksy (0+0+2)
  7. Chihiro (1+2+2)
  8. Joanna Janowicz (1+1+4)
  9. Luiza Stachura (2+9+18)
  10. Mandżuria (1+1+3)
  11. Marigolden (1+1+4)
  12. Melancholic (0+0+2)
  13. Mizuu (1+2+3)
  14. Monial (0+1+0)
  15. Mooly (0+0+1)
  16. Namiot (1+2+1)
  17. Nutta (2+1+2)
  18. Porządek_alfabetyczny (1+0+2)
  19. Ultramaryna (0+1+3)
  20. Urshana (0+0+3)

W wyzwaniu nie wziął udział żaden mężczyzna – szkoda.

Spośród autorów, największą popularnością cieszył się bezsprzecznie Haruki Murakami (w sumie 11 różnych tytułów przeczytanych przez 24 osoby); w nieco mniejszym stopniu, ale jednak, chętnie sięgaliście również po książki Yasunariego Kawabaty (4 tytuły, 7 osób), Taichiego Yamady (2 tytuły, 5 osób), Kōbō Abe (3 tytuły, 4 osoby), Kazuo Ishiguro (3 tytuły, 4 osoby), Hiromi Kawakami (2 tytuły, 4 osoby), Jun’ichiro Tanizakiego (3 tytuły, 3 osoby), Yasushiego Inoue (3 tytuły, 3 osoby), Yōko Ogawy (2 tytuły, 3 osoby), Shūsaku Endō (2 tytuły, 3 osoby)  i Yōko Tawady (1 tytuł, 3 osoby).

Najchętniej sięgaliście po 1Q84 H. Murakamiego (16 recenzji), z czego najczęściej po tom 1 (7 osób). Zainteresowaniem Waszym cieszyły się również wiersze haiku w różnych przekładach (5 recenzji), Obcy T. Yamady (4 osoby), a także (po 3 osoby) Genji Monogatari Murasaki Shikibu, Kobieta z wydm K. Abe, Tysiąc żurawi. Śpiące piękności Y. Kawabaty, Fruwająca dusza Y. Tawady, Manazuru H. Kawakami oraz Na południe od granicy, na zachód od słońca H. Murakamiego.

Trzy razy sięgnęliście po mangę, po jednej osobie na tytuł: A Drifting Life Y. Tatsumiego, Suppli (tom 1) M. Okazaki i Dziennik z zaginięcia H. Azumy.

RAZ JESZCZE DZIĘKUJĘ ZA WASZ ENTUZJAZM!

Czas na nagrodę. Jak wspominałam na początku, wytaczając ramy wyzwania, spośród wszystkich, którzy ukończyli wyzwanie, wylosowana zostanie jedna osoba, do której powędruje nagroda. Fundatorem nagrody jest Konrad Szczepara aka Kenshin, fascynat Japonii i autor bloga Film Samurajski – ogromnie mu, tym razem już publicznie, dziękuję. A nagrodą jest książka Shūheia Fujisawy Bamboo Sword: And Other Samurai Tales, wspaniale napisany i pięknie wydany zbiór ośmiu opowiadań z samurajskim mieczem w tle.

Z opisu na okładce:

This delightful collection of eight stories evokes life in early seventeenth-century Japan, a time when peace finally reigns after centuries of civil war. Tokugawa Ieyasu has defeated his rivals to become shogun, and is busily establishing the regime that ruled the country for the next two and a half centuries.

It is a period of political upheaval full of intrigue, rivalry, and betrayals. The samurai are still valued for their swordsmanship, and are a cut above the peasants, artisans, and merchants in the social hierarchy. Without battles to fight, however, these career warriors struggle to retain their sense of pride and meaning in life as they attempt to settle into mundane jobs and family life. Occasional flashes of the sword are tempered by the sympathies, conspiracies, kindnesses, and enmities arising between people from across the social spectrum.

Fujisawa brings a distant culture richly to life, with characters that modern audiences the world over can relate to presented against a detailed, realistic historical backdrop.

Do losowania ułożyłam Wasze nicki w kolejności alfabetycznej, tworząc listę, i użyłam generatora random.org, zaś wylosowanym szczęśliwcem jest…

Namiot

Gratuluję! Proszę jednocześnie o podanie mi adresu, na jaki mam wysłać nagrodę; mój mail dostępny jest w zakładce “kontakt”. W razie niezgłoszenia się po wygraną lub rezygnacji (z jakichkolwiek powodów) z nagrody, losowanie zostanie przeprowadzone raz jeszcze.

Pozdrawiam Was wszystkich i – mam nadzieję – do spotkania przy następnym wyzwaniu,

Litera

Leave a comment

15 Comments

  1. Dziękuję za podsumowanie (to moje pierwsze wyzwanie, które ukończyłam, brałam udział w kilku, ale zawsze brakowało mi zapału, by je skończyć) i gratuluję serdecznie Namiotowi :) Już oczekuję nowych wyzwań :)

    Reply
  2. O, Litero, dziękuję za podsumowanie.^^

    Namiot – gratuluję! xDD

    Pozdrawiam serdecznie!

    Reply
  3. Bardzo dziękuję :)
    I bardzo się cieszę. Książka ma urzekającą okładkę.

    Dziękujemy (myślę, że mogę się wypowiedzieć w imieniu uczestników) za tak sprawnie zorganizowane wyzwanie i impuls do sięgnięcia po literaturę japońską :)

    Reply
  4. nutta

     /  22/02/2012

    Dziękuję za wyzwanie i mam nadzieję na rychłe spotkanie w kolejnej edycji azjatyckiej.
    Gratuluję Namiotowi:)

    Reply
  5. Gratuluję Namiotowi i wszystkim, którzy ukończyli wyzwanie :).
    I, jak Nutta, mam nadzieję na kolejną edycję :).

    Reply
  6. Dziękuję za podsumowanie i gratuluję wszystkim którzy wyzwanie ukończyli.
    Czekam na kolejną edycję.
    Gratulacje dla Namiota :)

    Reply
  7. Zwycięzcy gratuluję, a Tobie Litero dziękuję za inspirujące i ciekawe wyzwanie! Bardzo się cieszę, że brałam w nim udział :)

    Reply
  8. @Namiot: Maila Twojego otrzymałam, nagrodę wyślę w najbliższych dniach:)

    @ Nutta.: Wyzwanie nowe już przygotowałam i oddałam do dyspozycji, azjatyckie, w pełnej krasie;)

    @Chihiro, Luiza, Alina, Biała_sowa: Podsumowanie wyzwania było czystą przyjemnością, a zwłoka spowodowana była tylko i wyłącznie nieprzewidzianymi okolicznościami niesprzyjającymi;)

    @Mandżuria: Też się cieszę, że wyzwanie tak wielu osobom przypadło do gustu i że tak chętnie braliście w nim udział:)

    Reply
  9. Byłam w szpitalu i sporo mnie ominęło. :D
    Namiot oczywiście należą się gratulację a Literze jeszcze raz przypominam, że wszyscy czekamy na nowe wyzwanie :D!!!

    Reply
  10. @Mizuu: Oj, mam nadzieję, że nic mocno poważnego, a jak poważnego, to że już wracasz do zdrowia. [ściskam] Wyzwanie nowe jest, z tym, że w pełni azjatyckie: Literatura w Azji, Azja w literaturze – jeśli tylko masz ochotę, zachęcam do udziału, nie jest tak straszne, na jakie może wyglądać;) Z literaturą japońską też coś jeszcze wykombinuję, chodzi mi jednak po głowie coś odrobinę krótszego, tematycznego.

    Reply
  11. Gratuluję wszystkim uczestnikom, szczególnie tym, którzy konkurs Agnieszki ukończyli – cieszę się również, że nagroda (chociaż w sposób losowy) trafiła do Namiota, poławiacza pereł i kolekcjonera cytatów z dobrej literatury (przeglądałem jego blog, stąd wiem!). Mam nadzieję, że Namiotowi spodoba się nie tylko oprawa, ale i treść “Bambusowego miecza” Fujisawy, jako że to głownia i ostrze stanowią o wartości miecza, a nie pochwa, która je skrywa :)

    Reply
  12. Dziękuję bardzo za podsumowanie, dopiero dziś zajrzałam;)

    Reply
  13. Dziękuję wszystkim za gratulacje :)

    @Konrad Szczepara
    Bardzo dziękuję za książkę! Świetne porównanie z mieczem :) Oczywiście myślę, że treść mi się też spodoba, ale na razie mogłam się zachwycić tylko okładką, bo książka jeszcze nie znalazła się w mych rękach. Będzie dla mnie wyjątkowa. Oprócz historii zawartej na swoich stronach będzie także posiadała inną historię – tego wyzwania i losowania. Dziękuję.
    (Wprawdzie nick mam męski, ale jestem kobietą).

    Reply
    • Miło mi, że w damskie rączki trafiła – a więc przy okazji dołączam życzenia, nieco spóźnione, ale niemniej serdeczne! Ciekaw jestem niezmiernie wrażeń z tej lektury …

      Reply
  14. Bardzo ciekawy pomysł na poznanie literatury kraju! Chętnie wezmę udział w kolejnym wyzwaniu. Pozdrawiam Iza http://irlandzkiezapiski.wordpress.com

    Reply

Leave a Reply

  • © COPYRIGHT

    Header: (zdj.) Brock Nicholson
    Baner1: fragment tekstu z Kojiki
    Baner2: (zdj.) Maciej Dębiński

  • Statystyka

    • 13,304 odwiedzin/-y
