Wyzwanie czytelnicze, edycja letnia. Czytamy japońskie opowiadania

Witajcie!

Nie wiem, jak u Was, ale u mnie dziś deszczowo i burzowo. Niemniej, zaczęło się kalendarzowe lato, a na lato mam dla Was propozycję czytelniczej zabawy. Pomyślałam, że czas wrócić na chwilę do literatury japońskiej i że Was również do tego zachęcę. A że latem nie zawsze ma się ochotę na długie lektury, proponuję poczytać opowiadania. Zresztą, opowiadania to wspaniały gatunek, ale jakoś tak trochę po macoszemu traktowany: bo są za krótkie, bo się kończą, zanim się porządnie zaczną, bo trudno je zrozumieć. Jednak – dajmy im szansę.

Zatem, na najbliższe trzy miesiące proponuję przeczytanie trzech opowiadań trzech różnych autorów, a żeby nie było zbyt prosto, przynajmniej jedno opowiadanie musi być autorstwa kobiety. Czemu? Bo kobiety mają inny punkt widzenia i warto go poznać/porównać – po prostu. Są chętni? Jeśli tak, zapraszam do zapoznania się z zasadami wyzwania (poniżej) i oczywiście do lektury. Udanej zabawy!

***

Zasady:

  • czas trwania wyzwania: 21.06.2012 – 23.09.2012 (po tym dniu opublikowana zostanie notatka podsumowująca);
  • do wyzwania można dołączyć w dowolnej chwili;
  • chęć uczestnictwa w wyzwaniu zgłaszamy w komentarzach poniżej, podając swój nick i adres swojej strony. Nie trzeba posiadać bloga, by wziąć udział w wyzwaniu, recenzję przeczytanej w ramach wyzwania książki umieścić można na dowolnym serwisie (webook, Lubimy Czytać, biblioNETka, na kanapie etc.);
  • warunkiem ukończenia wyzwania jest przeczytanie minimum 3 opowiadań, trzech różnych autorów, przy czym jeden musi być kobietą (można, oczywiście, przeczytać więcej opowiadań, ale ten minimalny pułap jest konieczny):
  • czytamy opowiadania, niekoniecznie całe zbiory;
  • czytamy opowiadania pisarzy japońskich lub mających japońskie korzenie (lektury przykładowe);
  • po przeczytaniu opowiadania uczestnik wyzwania wraca do niniejszego bloga i zostawia link do swojej recenzji w komentarzach do zakładki wasze recenzje. Linki te osobiście przerzucam do treści zakładki;
  • na potrzeby tego wyzwania recenzją nazywamy dowolną formę relacji z lektury;
  • spośród osób, które ukończą wyzwanie, wylosowana zostanie jedna, do której powędruje mały upominek – ot, dodatkowy bodziec, by wyzwanie ukończyć.
Leave a comment

17 Comments

  1. Świetny pomysł na wyzwanie! Mimo że będę miała raczej niewiele czasu na lekturę, zgłaszam swój udział. Niedawno kupiłam zbiorek opowiadań Tsushima Yuko, to będzie okazja, by szybko to przeczytać :)

    Reply
  2. @Chihiro: Ja myślę, że akurat opowiadania mocno czasu nie zajmą, zwlaszcza, że na dobrą sprawę wystarczą trzy. A bywają i dłuższe, i krótsze – naprawdę można dobrać. Szczerze, to przyznam, że się zastanawiałam, czy dasz radę (pamiętając o twoim czasie przeprowadzkowym), ale doszłam do wniosku, że co jak co, ale na trzy opowiadania czas wykombinujesz. Cieszę się!
    O~, Yūko Tsushima, córka Osamu Dazai (uwielbiam jego opowiadanie “Rybką być”), wspaniale! A co to konkretnie za zbiór?

    Reply
  3. Ja też myślę, że na trzy opowiadania wygospodaruję czas :)
    Osamu Dazai nie czytałam nic, a jego córki mam zbiór “The Shooting Gallery and other stories”, książkę wydaną jeszcze w latach 70. Dopadłam ją za grosze (pensy) w antykwariacie i cieszę się, bo od dawna była na mojej liście. Więc przeczytam jakieś opowiadanie z tego zbiorku (najchętniej wszystkie), do tego znajdę sobie jeszcze dwa inne innych autorów.
    Jak traktujemy książki Banany Yoshimoto? Przyznam, że mam z nią problem – jej książki uchodzą za powieści, ale np. takie “Hard Luck” to raptem niecałe 50 stron i to wielkimi literami, więc ja bym to nazwała nowelą. Czy nowele też się liczą do wyzwania?

    Reply
    • Banana Yoshimoto… Widzisz, ja patrzę na długość tekstu, po prostu. “Tsugumi” uznałam za powieść, ale już “Hard-boiled”, “Hard Luck”, “Moonlight Shadow” czy “Kuchnię” uważam za dłuższe opowiadania. Więc tak, myślę, że nowele pasują tu jak najbardziej.

      Reply
  4. Świetnie, dziękuję za odpowiedź. Tak, masz rację, chyba tu się liczy długość tekstu. A przy okazji znalazłam taką ciekawą antologię, chyba ją sobie fundnę, bo cena przyzwoita i zawartość ciekawa: http://www.amazon.co.uk/Oxford-Japanese-Short-Stories-Books/dp/0199583196/ref=reg_hu-rd_add_1_dp

    Reply
  5. Litero, te tytuły wyglądają na bardzo ciekawe, ten pierwszy może mniej (chyba troszkę zbyt niszowy jak dla mnie), ale ten drugi stanowi bardzo interesującą selekcję.

    Reply
  6. Zgłaszam się więc i ja. Zadanie jest wykonalne, tym bardziej że literatura japońska coraz bardziej mnie wciąga.

    Reply
    • Witam w takim razie i zapraszam do zabawy:) Już cię dopisuję do listy uczestników.

      Reply
  7. Myślę, że wyzwanie nie wymaga dużego nakładu czasu, a daje możliwość przeczytania kilku opowiadań, których unikam konsekwentnie, więc chętnie wezmę udział w wyzwaniu. Pozdrawiam

    Reply
    • Już cię dopisałam. Dziekuję za chęć udziału i udanych lektur życzę!

      Reply
  8. Wyzwanie łatwe i przyjemne a przy okazji będę miała wreszcie pretekst do przeczytania tych opowiadań. Zgłaszam się i pozdrawiam;)

    Reply
  9. Dzięki wielkie za “Manazuru” i “Pana Nakano i kobiety”. Na pewno przeczytam;) wciągam wszystko, co japońskie.

    Reply
    • @Papierowa Panna: Nie ma za co! Z przyjemnością przeczytam twoje wrażenia po lekturze:)

      Reply
  10. Super sprawa, w końcu będę miała wymówkę przed sobą żeby ucieć od obliczeń i komputerowego smogu :) Rozumiem, że 3 to minimum i mogę iść na całość?

    Reply
    • @Omeredith: Oczywiście, ja podaję minimum, dalej granicą jest czas i chęci – możesz iść na całość:)

      Reply
  11. Z rozpędu cały zbiorek:
    http://52tygodnie.blogspot.com/2012/07/wszystkie-boze-dzieci-tancza-haruki.html
    Dziękuję za rekomendację, opowiadanie bardzo dobre, choć pan Żaba zbrzydził mnie doszczętnie.

    Reply

Leave a Reply

  • © COPYRIGHT

    Header: (zdj.) Brock Nicholson
    Baner1: fragment tekstu z Kojiki
    Baner2: (zdj.) Maciej Dębiński

  • Statystyka

    • 13,304 odwiedzin/-y
